. .بیم در کشور های توسعه یافته

محاسبات در مدلسازی اطلاعات ساختمان

BIM در کشورهای توسعه یافته

در حال حاضر اکثر کشورهای جهان استفاده از (BIM) را در پروژه های خود اجباری نموده اند کشور ایالات متحده آمریکا از سال2007 استفاده از (BIM) را در تمامی پروژه های دولتی خود اجباری نموده است. کشور امارات متحده عربی نیز از سال 2013 علاوه بر اجباری نمودن استفاده از (BIM) در پروژه های دولتی، کلیه پروژه های خصوصی بالای 40 طبقه و 27000 متر مربع زیربنا را نیز ملزم نموده است  سنگاپور نیز از سال 2015 کلیه پروژه های با زیربنای بیش از 5000 متر مربع خود را ملزم به استفاده از فناوری (BIM) نموده است. در کشوهای دیگر هم چون انگلستان، چین، کره جنوبی، ژاپن، و …نیز روند استفاده از (BIM) در حال گسترش می باشد.(آریانی، 1395)

 

BIM در ایران

با توجه به  برسی‌های پیاده سازی در ایران موارد زیر مشاهده گردید. چهار دانشگاه برتر کشور به صورت عملی و با بهره گیری از ارتباط با صنعت.  با صنعت در بسیاری از پروژه‌های بزرگ.  و پیچیده کشور . اقدام به پیاده سازی.  مدلسازی اطلاعات ساختمان.  نموده اند از طرفی اساتید برجسته کشور.  در زمینه فرهنگ سازی و تربیت افراد متخصص فعالیت های گسترده نموده اند.  بسیاری از نشریات دانشگاه های کشور با بهره‌گیری از تیم اساتید . دانشگاهی اقدام به چاپ کتاب های تخصصی در این زمینه نمودند.  تحقیقات میدانی انجام . پذیرفته. سازمان.  نظام فنی و اجرایی کشور زیر نظر سازمان برنامه و بودجه کل کشور اقدام به تهیه نقشه راه.  و دستورالعمل های خاص نمودند از طرفی سازمان نظام فنی مهندسی کشور. در راستای اعتبار سنجی افزایش امکان. بهره گیری از این متد اقدامات . مشاور انجام داده اند.

اهداف تحقیق

هدف از این تحقیق شناسایی دلایل اصلی تأخیرات در پروژه های عمرانی.  و عبور از مرز بودجه ای.  پیش بینی شده.  را شناسایی نماییم.  و به کمک ابزار متد BIM با رویکرد بهره مندی از ساخت و ساز ناب بتوانیم برای این مشکلات راهکار ارائه نماییم. بدیهی است با توجه حجم زیاد بودجه عمرانی کشور نسبت به کل بودجه مصوبه در مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران کاهش درصد قابل توجهی از این موضوع می تواند در شرایط فعلی کشور بسیار حائز اهمیت می باشد.http://iran-bim.com

 مفروضات و فرضیه ها

با توجه به نگاه جوامع مختلف و پیاده سازی مدلسازی اطلاعات ساختمان.  در بسیاری از کشورهای.  توسعه یافته.  دنیا و اجبارهای.  دولتی و نهادهای تصمیم گیری.  به نظر می رسد . مدلسازی اطلاعات ساختمان انقلابی.  در صنعت ساخت دنیا می باشد.  البته نوع پیاده سازی در جوامع مختلف بسیار. به فرهنگ ساخت.  و ساز کشور.  وابسته است. از این رو باید در نظر داشت پیاده سازی.  این متد جهت تحقق اهداف و مزایای مختلف باید با نگرش صنعت ساخت.  و ساز کشور انجام پذیرد.  ساخت و ساز با یک نگاه تئوریکال عنوان روشی جهت تحقق ارزش ها.  در پروژه دیده می شود. بسیاری از بزرگان این صنعت.  با تکیه بر تکنولوژی فوق الذکر سود دهی سازمان های خود را افزایش دهند.  از این رو مفروضات زیر به عنوان نقطه ای. برای شروع.  در نظر گرفته شده.  و در بخش نتیجه گیری میزان صحت.  این مفروضات مورد پایش قرار خواهد گرفت.

مفروضات

در مورد Case Study هیچگونه شناختی.  در رابطه با BIM و LEAN در.  سازمان پیاده.  شده وجود ندارد. اعضای پروژه کمترین همکاری را در زمان انجام فعالیت خواهد داشت. تصور واقعی از BIM در کشور های توسعه . یافته .  تبیین.  نشده است. شناخت درست BIM توسط فعالان این صنعت ایجاد نشده است و تعریف یکسانی از بیم وجود ندارد. نگرش منفی در تحقق BIM در کشور موجود است. متد BIM در راستای تحقق ارزش های ساخت و ساز ناب به عنوان ابزاری قدرتمند شناخته می شود. عمده دلایل تغییرات در پروژه ها نبود جریان اطلاعاتی مناسب در پروژه هاست. BIM و LEAN امکان ایجاد جریان اطلاعاتی مناسب در پروژه ها رادارد.

 

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)