مقایسه سقف کامپوزیت، وافل و عرشه فولادی

سقف وافل

یکی از انواع سقف سبک بتنی است. سقف وافل به سقف های مشبک و قابلمه ای شکلی گفته می شود که برای پوشاندن دهانه های وسیع به کار می رود. عملکرد این نوع سقف مانند دال دو طرفه است و نیازی به میلگردهای تقویتی و اتصال آنها به تیرها نمی باشد. قالب این نوع سقف به صورت مکعبی شکل و تو خالی است و با توجه به پروژه در ابعاد متفاوت به کار می رود.

سقف کامپوزیت

سقف‌ کامپوزیت به سقفی اطلاق می‌شود که در آن تیرهای فرعی و  بخشی از دال بتنی قرار گرفته روی آن ، توسط المان‌ هایی به نام برشگیر، که نمونه‌ای از آن را در ذیل مشاهده می‌نمایید به صورت یکپارچه عمل می‌کنند و هر کدام از این بخش‌ها، نقش سازه‌ ای خاصی را بر عهده دارند

انواع سقف کامپوزیت

سقف کامپوزیت عرشه فولادی

این نوع سقف نیز توسط ترکیب ورق‌های فلزی گالوانیزه موجدار با بتن اجرا می‌شود و از رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع سقف‌ها است. اجرای این سقف‌ها نیز می‌تواند در ۶ مرحله شامل جانمایی ورق فولادی، تثبیت ورق فولادی (همراه با فلاشینگ)، اتصال ورق فولادی به تیر، آرماتوربندی، اتصال گل‌میخ به شبکه میلگردها و بتن‌ریزی اجرا می‌شوند. این سقف‌ها معمولاً از ورق گالوانیزه ذوزنقه‌ای، برشگیر، آرماتور، بتن، تیر فرعی و فلاشینگ تشکیل می‌شود.

سقف‌ کامپوزیت روفیکس

روفیکس نوعی سقف مرکب با قالب ماندگار است و نوعی دال بتنی آرمه مرکب بتنی به شمار می‌آید. با استفاده از قالب مشبک روفیکس امکان اجرا و بتن‌ریزی هم‌زمان تمام طبقات وجود دارد و نیازی به شمع و جک نمی‌باشد. سقف روفیکس نسبت به سقف‌های بتنی مانند سقف تیرچه‌بلوک وزن بسیار سبکی دارد و بار اضافی بر سازه وارد نمی‌کند. درواقع حدود ۴۰ درصد از وزن مرده ساختمان را کاهش می‌دهد، زیرا مصرف مصالح فولادی در اسکلت این نوع سقف نسبت به سایر سقف‌ها کمتر می‌باشد.

سقف کامپوزیت فلزی

سقف‌های کامپوزیت فلزی از جمله متدهای اجرای سقف و کف با استفاده از ترکیب بتن با اسکلت فولادی می‌باشند که در آن بعد از نصب برشگیر بر روی تیرهای فرعی، قالب‌بندی سقف به وسیله تخته‌کوبی در بین تیرها بدون نیاز به شمع بندی انجام می‌شود. بعد از جوش دادن پروفیل‌های ناودانی بر روی بال تیرهای باربر یک شبکه از میلگردهای حرارتی بر روی پروفیل‌ها قرار داده می‌شود. در نهایت بتن‌ریزی سقف انجام‌شده و قالب‌ها از سقف برداشته می‌شوند.

سقف کامپوزیت کرومیت

در سقف‌های کامپوزیت کرومیت نیز از تیرچه کرومیت (تیرچه‌هایی با جان باز)، ورق فولادی موجدار (قالب ماندگار)، میلگردهای حرارتی و بتن بهره گرفته می‌شود. این نوع سقف‌ها در ۵ مرحله مختلف شامل نصب تیرچه کرومیت، قالب‌بندی، آرماتوربندی، بتن‌ریزی و باز کردن قالب اجرا می‌شود.

نحوه اجراسقف وافل

قالب سقف از جنس پلاستیک کامپوزیت تهیه شده که بسیار سبک است و سطح صیقلی آن باعث میگردد نمای بتن به صورت اکسپوز(نمایان) مورد استفاده قرارگیرد.

قالب های وافل بعد از انجام عملیات بتن ریزی سقف قابلیت جداسازی از بتن را دارند و می توان از آنها مجددا در پروژه های دیگر ساخت و ساز استفاده نمود. یکی از ویژگی های این نوع قالب ها تجدیدپذیری آنهاست که بعد از به پایان رسیدن عمر مفید این قالب ها می توان آنها را بازیافت کرد. استفاده از این قالب های کامپوزیتی دوام و استحکام سقف را بالا برده و باعث سبک سازی سازه می شود که این امر باعث می شود ساختمان در برابر وقوع حوادث طبیعی مانند زلزله ایمنی بالاتری داشته باشد. این قالب ها این امکان را فراهم می کنند که بتوان بلوک های سقفی را از ساختمان حذف کرد که این دلیلی بر سبک سازی سازه است.

مزایای سقف کامپوزیت

کاهش. وزن سقف نسبت به سقف‌ های تیرچه. بلوک و ضربی

کاهش مصرف فولاد. بین 20 تا 30 درصد به علت عملکرد .مرکب

کاهش سایز .تیرهای سقف به علت عملکرد. ترکیبی با بتن

افزایش طول قابل استفاده برای یک نیمرخ مشخص

ایجاد یک دیافراگم صلب در سقف که باعث عملکرد یک پارچه سقف می‌شود.

افزایش سختی سیستم سقف

افزایش باربری نهایی نسبت به حالتی که ظرفیت دال و تیر جداگانه منظور شود

سهولت اجرا

سرعت اجرای نسبتا مناسب

کم بودن پرت مصالح

 

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)