.مدیریت هزینه پروژه

با بکارگیری مدلسازی اطلاعات ساختمان

مدیریت هزینه پروژه شامل فرآیندهای. موردبحث در برنامه ریزی، برآورد، بودجه بندی و بازبینی هزینه ­ها است. تا پروژه بتواند مطابق. بودجه. تصویب شده، تکمیل شود. شکل . تعریف کوتاهی .از سه فرآیند زیر و شکل نمودار جریان .این فرآیندها و ورودی ها، خروجی ها و دیگر فرآیندها در حوزه دانش مربوط به آنها را نشان می دهد .(البته کلیه ارتباطات. فرآیند. ها و جریان داده. ها در شکل نشان .داده نشده­ اند.) :

1- برآورد هزینه پروژه:

تخمینی از هزینه­ های منابع مورد نیاز برای تکمیل فعالیت­های پروژه است.

2- بودجه بندی هزینه پروژه:

جمع بندی .برآورد هزینه­ های هر فعالیت. یا بسته کاری برای ایجاد. یک مبنای. هزینه است.

3- بازبینی هزینه پروژه:

بر عوامل ایجاد مغایرت در هزینه­ها، تأثیر می­گذارد و تغییرات بودجه پروژه را بازبینی می­کند.

این فرآیندها بر یکدیگر و بر فرآیندهای دیگر حوزه­های دانش، اثر متقابل دارند. هر فرآیند می تواند بر اساس نیازهای پروژه، شامل کار یک یا چند فرد یا گروهی از افراد باشد. هر فرآیند، حداقل یک بار در هر پروژه و در پروژه های چند مرحله­ای، در یک یا چند مرحله از آن اتفاق می­افتد. با اینکه فرآیندها در اینجا به صورت عناصری منفصل با ارتباطات مشخص، ارائه شده­اند. اما در عمل می­توانند به شکلی بر یکدیگر همپوشانی و اثر متقابل داشته باشند که در اینجا به جزئیات. آن پرداخته نمی­شود.

مدیریت هزینه پروژه، به هزینه منابع مورد. نیاز برای تکمیل فعالیت­های. برنامه زمان بندی. مربوط است. هر چند که. مدیریت قیمت پروژه . باید اثر تصمیمات . اخذ شده در. پروژه را بر هزینه استفاده، نگهداری و. پشتیبانی محصول، خدمات یا نتیجه پروژه در نظر بگیرد. برای مثال، محدود کردن. تعداد بازنگری­ها .در طراحی نمی­تواند قیمت پروژه را کاهش دهد. هر چند که هزینه­ های عملیاتی مشتری افزایش می­یابند. این نگرش جامع­ تر به مدیریت قیمت ساخت، معمولاً هزینه یابی. چرخه حیات. نامیده می­شود . هزینه یابی چرخه حیات به همراه فنون مهندسی ارزش می توانند تصمیم گیری را بهبود دهند،قیمت و زمان اجرا را کاهش دهند و کیفیت و عملکرد دستاوردهای پروژه را بهبود بخشند.

نمودار مدیریت <yoastmark https://payabim.com/wp-content/uploads/2023/06/Capture.png 870w, https://payabim.com/wp-content/uploads/2023/06/Capture-300x287.png 300w, https://payabim.com/wp-content/uploads/2023/06/Capture-768x734.png 768w, https://payabim.com/wp-content/uploads/2023/06/Capture-705x673.png 705w

مدلسازی اطلاعات ساختمان چیست

در بیشتر زمینه­ های کاربردی

پیش بینی و تحلیل عملکرد مالی آتی محصول پروژه، خارج از پروژه انجام می­شود. در سایر زمینه­ها، مثل یک پروژه تسهیلات سرمایه­ای، مدیریت هزینه پروژه می­تواند شامل پیش بینی و تحلیل عملکرد مالی آتی پروژه نیز باشد. زمانی که مدیریت هزینه پروژه شامل چنین پیش بینی و تحلیل­هایی باشد، فرآیندهای اضافی و فنون مدیریتی عمومی بسیاری، مثل بازده سرمایه گذاری، تنزیل جریان نقدی و تحلیل برگشت سرمایه نیز در آن صورت خواهد گرفت .

     مدیریت هزینه پروژه

اطلاعات مورد نیاز ذینفعان پروژه را در نظر می­گیرید. ذینفعان مختلف، هزینه­های پروژه را به شکل­ها و در زمان­های مختلف می سنجند. برای مثال، هزینه یکی از اقلام مورد نیاز پروژه می­تواند زمان تصمیم به تملک، سفارش، یا تحویل جنس مورد نظر، محاسبه شده و هزینه واقعی یا ثبت شده برای اهداف حسابداری پروژه، مشخص شود.

در بعضی پروژه ها، خصوصاً پروژه­هایی که محدوده کار محدودتری دارند، برآورد هزینه و بودجه­بندی هزینه به نحوی به یکدیگر مرتبط هستند که به صورت یک فرآیند واحد که می تواند توسط یک فرد در یک دوره زمانی نسبتاً کوتاه انجام شود، به نظر می­آید. در اینجا، این فرآیندها، به دلیل تفاوت ابزارها و فنون، به صورت فرآیندهای منفصل ارائه شده­اند. هزینه در مراحل ابتدائی پروژه به شدت قابل تغییر است و به همین دلیل تعریف اولیه محدوده پروژه، از اهمیت خاصی برخوردار است.

4/5 (1 نظر)
4/5 (1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *