WBS

ساختار شکست کار (WBS)

این ساختار (WBS) یک ساختار درخت است که یک زیربخش از فعالیت های مورد نیاز برای دستیابی به یک هدف را نشان می دهد – به عنوان مثال یک برنامه ، پروژه و قرارداد. WBS ممکن است از نظر سخت افزاری ، محصول ، خدمات یا فرایند محور باشد.

 

WBS را می توان با شروع از هدف نهایی و تفکیک پی در پی آن به اجزای قابل کنترل از نظر اندازه ، مدت زمان و مسئولیت (به عنوان مثال سیستم ها ، زیر سیستم ها ، مؤلفه ها ، وظایف ، وظایف فرعی و بسته های کاری) تقسیم کرد.

این ساختار می تواند به دو شکل نمایش داده شود ، به عنوان یک جدول با تقسیم کارها یا به عنوان نمودار سازمانی که پایین ترین گره های آن به عنوان “بسته های کاری” گفته می شود. این یک عنصر اساسی در ارزیابی کیفیت یک طرح است و یک عنصر اولیه است که در طول برنامه ریزی پروژه مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال ، WBS در زمان برنامه ریزی استفاده می شود تا امکان استفاده از بسته های کاری ضبط و پیگیری شود.

WBS در برنامه ریزی ساختمان

ساختار شکست کار یا WBS، یکی از ابزارهای مهم در مدیریت پروژه است که برای تجزیه و تحلیل کارهای پروژه به قطعات کوچکتر و مدیریت آنها به صورت جداگانه استفاده می‌شود. به این ترتیب، پروژه به قطعات کوچکتر تقسیم می‌شود تا بتوان به بهترین شکل ممکن آن را مدیریت کرد و همچنین به راحتی پیشرفت پروژه را درک کرد.

WBSر به صورت یک درختی سازماندهی می‌شود که در سطح بالا، پروژه به قسمت‌های اصلی تقسیم می‌شود و سپس هر قسمت به قطعات کوچکتر تقسیم می‌شود تا به دقت هدف هر قسمت شناخته شود. به عنوان مثال، یک پروژه ساخت یک ساختمان مسکونی می‌تواند به شکل زیر تقسیم شود:

پروژه ساخت ساختمان مسکونی

1.1. طراحی و مهندسی

1.1.1. طراحی معماری

1.1.2. طراحی سازه

1.1.3. طراحی مکانیکی

1.1.4. طراحی الکتریکی

1.2. ساخت و نصب

1.2.1. ساخت پایه‌ها

1.2.2. ساخت بلوک‌های ساختمانی

1.2.3. نصب سیستم‌های مکانیکی

1.2.4. نصب سیستم‌های الکتریکی

1.2.5. نصب پنجره‌ها و درب‌ها

1.3. تجهیزات و تکمیلی

1.3.1. نصب سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی

1.3.2. نصب سیستم‌های آب و فاضلاب

1.3.3. نصب کابینت و سرویس‌های بهداشتی

1.3.4. نصب سیستم‌های صوتی و تصویری

1.3.5. نصب پوشش داخلی و رنگارنگ

هرکدام از این بخش‌ها می‌توانند به زیر بخش‌ها و فعالیت‌های کوچکتر تقسیم شوند، که به صورت مجموعاً، WBS را تشکیل می‌دهند.

استفاده از WBS به مدیران پروژه کمک می‌کند تا به راحتی میزان پیشرفت پروژه را بسنجند، مشکلات را شناسایی کنند و برنامه‌ریزی‌های لازم که برای رسیدن به اهداف پروژه نیاز است را انجام دهند. همچنین، با توجه به تقسیم بندی دقیق کارها، امکان برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی دقیق‌تر و بهینه‌تر نیز فراهم می‌شود. در کل، WBS به مدیران پروژه کمک می‌کند که به بهترین شکل ممکن پروژه را مدیریت کرده و به دقت میزان پیشرفت را اندازه بگیرند.

اهمیت بکارگیری (WBS)

مدیران پروژه باتجربه می‌دانند صرف نظر از اینکه پروژه چقدر با دقت برنامه‌ریزی شده است، مسائل زیادی ممکن است در پروژه اشتباه پیش بروند. این اشتباهات زمانی رخ می‌دهند که  (WBS) توسعه نیافته یا ضعیف است. یک ساختار (WBS) ضعیف می‌تواند منجر به خروجی‌های نامطلوب، تخصیص وظیفه نامشخص، خزش محدوده، تغییر مکرر در محدوده، فراتر رفتن از بودجه، از دست دادن سررسید‌ها و محصولات غیرقابل استفاده شود.

 

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *