تضمین کیفیت(QA)

Quality assurance

تضمین کیفیت (به انگلیسی: Quality assurance ، به اختصار QA )، نظارت و ارزیابی منظم و برنامه‌ریزی شده جنبه‌های گوناگون یک پروژه، سرویس، سیستم یا وسیله است که احتمال رعایت حداقل‌های استاندارد کیفیت در فرایند تولید را به حداکثر می‌رساند. تضمین کیفیت قطعاً نمی‌تواند تولید محصولات باکیفیت را ضمانت کند.

QA (Quality Assurance) چیست؟

در واقع یک روش برای اطمینان از کیفیت یک محصول یا خدمت است. در حوزه تکنولوژی، QA به طور. خاص به مراحلی .از فرآیند توسعه. نرم‌افزار اطلاق می‌شود. که به منظور اطمینان. از کیفیت نرم‌افزار و پایداری آن طراحی شده است. یکی از روش‌های QA اطمینان کیفیت است.

QA اطمینان کیفیت یک فرایند سیستماتیک است که به کمک آن می‌توان کیفیت یک محصول را ارزیابی کرد و آن را به طور مداوم .بهبود داد. در QA اطمینان کیفیت، دو فعالیت اصلی. انجام می‌شود: ارزیابی کیفیت و بهبود کیفیت.

در فرآیند ارزیابی کیفیت، محصول. بررسی می‌شود تا مشخص شود. که آیا به استانداردهای کیفیت مورد نظر مطابقت دارد یا خیر. در این مرحله، از ابزارهای. مختلفی مانند تست کیفیت. و تحلیل داده استفاده. می‌شود. در صورت وجود خطاها یا نواقص، این مشکلات. شناسایی و به مرحله بهبود کیفیت ارجاع داده می‌شوند.

در مرحله. بهبود کیفیت، مشکلات شناسایی. شده در . مرحله ارزیابی. کیفیت برطرف می‌شوند. این مرحله شامل .تغییراتی در فرایند توسعه و همچنین . اصلاح خطاها و نواقص است. در این مرحله، بهبود کیفیت به صورت مداوم انجام می‌شود تا کیفیت محصول به حداکثر برسد.

QA اطمینان کیفیت در ساختمان سازی بسیار حائز اهمیت است. با استفاده از QA اطمینان کیفیت، می‌توان.  کیفیت محصول. را بهبود داده و از اشکالات و خطاهای. پتانسیلی جلوگیری کرد که . ممکن است در آینده به مشکلات بزرگتری منجر شوند.

QA در ساختمان

تضمین کیفیت در ساختمان‌سازی یکی از عوامل مهم برای اطمینان از کیفیت پروژه و پایداری ساختمان است. در صنعت ساختمان، اطمینان کیفیت به دو صورت عمل می‌کند: کنترل ساختمان و مواد ساختمانی.

 تضمین کیفیت ساختمان:

مهندسان با بررسی طرح‌های ساختمانی، بررسیQuality ساخت و ساز و همچنین آزمون‌های عملکردی ساختمان به منظور اطمینان از کیفیت ساختمان و پایداری آن مشغول به کار هستند. در این روش، مهندسان با استفاده از ابزارهای مختلفی مانند تست‌های عملکردی، تحلیل داده‌ها و ارزیابی کیفیت، بررسی کیفیت ساختمان را انجام می‌دهند.

مواد ساختمانی:

مهندسان QA با بررسی کیفیت مواد ساختمانی مورد استفاده در ساختمان برای اطمینان از کیفیت ساختمان و پایداری آن مشغول به کار هستند. در این روش، مهندسان QA با استفاده از ابزارهای مختلفی مانند آزمون‌های مواد، تحلیل داده‌ها و ارزیابی کیفیت، بررسی کیفیت مواد ساختمانی را انجام می‌دهند.

به طور کلی، QA در ساختمان‌سازی به منظور اطمینان از کیفیت ساختمان و پایداری آن استفاده می‌شود. با انجام QA در ساختمان‌سازی، می‌توان کیفیت . ساختمان. را بهبود داده و از.  اشکالات و خطاهای . پتانسیلی جلوگیری کرد که ممکن است در آینده به مشکلات بزرگتری منجر شوند.

ابزار های QAدر ساختمان چیست؟

برای انجام QA در ساختمان سازی، ابزارهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در زیر به برخی از این ابزارها اشاره می‌کنم:

  1. ابزارهای تست بتن: این ابزارها برای بررسی کیفیت بتن استفاده می‌شوند. این ابزارها شامل تست‌های تراوایی، فشار، ضربه و تست‌های تاریخچه بتن می‌شوند.
  2. تجهیزات تست پایداری: این تجهیزات برای بررسی پایداری ساختمان استفاده می‌شوند. این تجهیزات شامل تجهیزات تست لرزه‌ای، تجهیزات تست جیبی، تجهیزات تست خمشی و تجهیزات تست تنشی می‌شوند.
  3. ابزارهای تشخیص خطا: این ابزارها برای شناسایی خطاهای ساختمانی استفاده می‌شوند. این ابزارها شامل تجهیزات تصویربرداری، تجهیزات تشخیص صدا و تجهیزات تشخیص رطوبت می‌شوند.
  4. نرم‌افزارهای مدل‌سازی سازه: با استفاده از این نرم‌افزارها، می‌توان سازه‌ها را به صورت سه بعدی مدل‌سازی کرد و تحلیل‌های مختلفی را بر روی آن‌ها انجام داد. این نرم‌افزارها شامل ETABS، SAP2000 و SAFE می‌شوند.
  5. نرم‌افزارهای مدیریت پروژه: این نرم‌افزارها برای مدیریت بهتر پروژه و بررسی کیفیت ساختمان استفاده می‌شوند. این نرم‌افزارها شامل Primavera و Microsoft Project می‌شوند.

 

در شرکت ساختمانی QA را چه کسی انجام می دهد؟

 QA (یا تضمین کیفیت) در شرکت‌های ساختمانی، معمولاً توسط یک تیم مجزا از مهندسان و کارشناسان انجام می‌شود. این تیم مسئول بررسی و تضمین کیفیت مواد و تجهیزات، روش‌های اجرایی، مدل‌سازی سازه، نصب و اجرای سازه، مدیریت پروژه و هر گونه فعالیت مرتبط با کیفیت در هر مرحله از ساختمان است.

کارشناسان QA با استفاده از ابزارهای مختلفی، مانند تست بتن، تجهیزات تست پایداری، تجهیزات تشخیص خطا و نرم‌افزارهای مدل‌سازی سازه، بررسی کیفیت مواد و تجهیزات را انجام می‌دهند و هر گونه خطا یا نقص را شناسایی و رفع می‌کنند. همچنین، آن‌ها به مهندسان و کارگران پیشنهادهایی درباره بهبود و ارتقاء کیفیت ارائه می‌دهند و سعی می‌کنند بهبودات لازم را در فرآیند تولید و اجرای ساختمان اعمال کنند.

به طور کلی، تیم QA در شرکت‌های ساختمانی مسئول ایجاد و برنامه‌ریزی برای بهبود کیفیت ساختمان است و تمامی فعالیت‌های خود را با هدف تضمین و بهبود کیفیت انجام می‌دهند.

برای مطالعه بیشتر می توانید مقاله QC را مطالعه کنید

0/5 (0 نظر)
0/5 (0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *